Til de studerende
Da det vigtigste redskab i psykoterapi er terapeuten selv, har uddannelsesforløbet som et overordnet formål, at den enkelte kursist tilegner sig indsigt i egen måde at være, reagere og agere på i verden. Uddannelsen er således også en personlig rejse, hvor kursisten bliver tydelig på sig selv og egne værdier. Kursisten tilegner sig viden og indsigt i egne kropslige oplevelser og trænes i aktivt at forholde sig til disse, samt kan anvende denne opmærksomhed terapeutisk såvel i forhold til sig selv samt hos en given klient.
Her finder du
- Studiebeskrivelse
- Undervisningsformer og eksamener
- Faglige links
- Studieråd
TIl den studerende
Det er en uddannelse hvor der lægges stor vægt på det praktiske, man udvikler og tilegner sig faglige værktøjer/teknikker samt knytter teori til disse.
Formålet med at kursisten tilegner indsigten i sig selv, er at denne skal kunne skabe et professionelt terapeutisk rum, hvor klienten kan være tryg, være sig selv og se sig selv, som den man er. Det frirum der derved skabes, anser vi som afgørende for, at klienten sammen med terapeuten kan udvikle sit liv og tilegne sig de nødvendige kompetencer der muliggør, at klienten kan leve i overensstemmelse med egne behov, ønsker og værdier.
På IFUAM vægtes en åben undervisningsform hvor underviserne ved eksemplets magt i praksis vedstår og afslører eventuel egen usikkerhed og uformåen i dialog med de studerende.
Det vil sige at der arbejdes med selvafsløring, med andre ord en del af Carl Rogers kernebetingelser.
Uddannelsen har en dynamisk tilgang til misbrug og hvad der ligger bag ved misbruget. Misbrug forstås i en bred forstand som værende en videre udvikling af det personlige forsvar. Når det personlige forsvar ikke slår til, kommer misbruget.
IFUAM definerer misbrug i en meget bred forstand som alt fra det at hverdagslivet leves igennem kompenserende adfærd – du gør noget andet end det du har brug for – til hårde stoffer, spil, alkohol etc.
I forbindelse med uddannelsen trænes der blandt andet i:
- At arbejde terapeutisk med klienter
- At være tæt på et andet menneske
- At behandle sine klienter med respekt
- At tage udgangspunkt i klienten
- At være optaget af at møde klienten, der hvor klienten er
- En teoretisk viden i terapeutiske værktøjer
- At være interesseret og nysgerrig i at høre på klienten
- At være opmærksom på klientens kropslige holdning
- At være opmærksom på kropslige signaler – hos sig selv og den anden
- At være sig selv – for at klienten kan være sig selv
- At møde klienten uden at påtvinge klienten egne værdier
Hos IFUAM er der fem undervisningsformer på uddannelsen:
- Terapeutiske træningsforløb
- Gruppearbejde
- Teoriundervisning
- Supervision
- Selvstudie
Undervisningsformerne bruges i forskellige kombinationer i de underviste temaer.
Terapeutisk træningsforløb.
Undervisningsformen terapeutisk træningsforløb har det formål, at træne og udvikle kursisten. Træningsforløbet er terapi udført af kursisterne på kursisterne. Efter hvert træningsforløb er der opsamling, supervision og refleksion som varetages af kursuslederne.
Gennem træningsforløbene øver kursisten terapeutiske teknikker hvortil der knyttes relevant teori.
Via træningsforløbene og gennem egen terapi udvikler kursisterne en personlig terapeutisk stil.
I terapeutiske træningsforløb arbejder kursisten praktisk med teorier og får mulighed for at mærke virkningen af terapi. Herigennem trænes ligeledes kropslig opmærksomhed, empati og grænsesætning.
Gruppearbejde.
Undervisningsformen gruppearbejde har det formål, at udvikle kursistens evne til at samarbejde, at blive tydelig på sig selv og blive personligt udfordret, samt løbende forholde sig til etiske dilemmaer. Gruppearbejde foregår i små og store grupper.
Gruppearbejde er endvidere, at øve sig i at lytte, at udtrykke sig i grupper, træne empati, at sætte grænser, samt det at give sig selv betydning. Efter hvert gruppearbejde er der opsamling, supervision og refleksion som varetages af kursuslederne.
Gruppearbejdet betyder, at kursisten arbejder praktisk med lærte terapeutiske teorier. Endvidere arbejdes der med kropslig opmærksomhed, bevidstgørelse af dynamikker – såvel de indre som ydre, konflikthåndtering og lederskab.
Teoretisk undervisning.
Undervisningsformen teoretisk undervisning har det formål, at give kursisten teoretisk viden inden for den terapeutiske verden. Teoretisk undervisning foregår ved tavleundervisning og ved drøftelse i grupper.
Der lægges i den teoretiske undervisning vægt på, at kursisten skal have mulighed for efterfølgende at træne, mærke og reflektere over teorierne.
Supervision.
Undervisningsformen supervision har det formål, at udvikle kursisten i det terapeutiske rum og skal hjælpe kursisten til at blive tydelig på sig selv samt blive personlig udfordret. Supervision foregår i gruppe og individuelt.
I supervision træner kursisten i at modtage supervision og at give supervision, samt medvirke til skærpelse af den personlige faglighed.
Supervision er træning i refleksion, feedback, tekniske færdigheder og rådgivning.
Selvstudie.
Undervisningsformen selvstudie har det formål, at kursisten har mulighed for at tilegne teori, reflektere og træne terapi.
Selvstudie foregår mellem hvert modul, hvor kursisterne mødes i studiegrupper. Her skal kursisterne drøfte teori/metode, udarbejde skriftlige opgaver, reflektere i grupper og træne teknikker.
På den terapeutiske uddannelse hos IFUAM er der 6 eksamener, samt en årlig evalueringssamtale med den enkelte kursist.
Eksamener.
Alle eksamener er individuelle.
Der er fire eksamener i træningsforløbet og to eksamener i gruppeforløbet.
Der er både skriftlige og mundtlige eksamener.
Karaktergivningen på IFUAM er, ”Bestået” eller ”Ikke bestået”.
Hvis man får karakteren “Ikke bestået” gives der supervision og mulighed for reeksamination.
Der er følgende eksamener på IFUAM,
- Første eksamen er en skriftlig opgave hvor overskriften på opgaven er ”Hvad mangler jeg for at blive en god terapeut? ”
- Anden eksamen er en klinisk prøve – i forbindelse med gennemførelse af en terapi.
- Tredje eksamen er en skriftlig opgave hvor overskriften på opgaven er ”Klientens forsvar”.
- Fjerde eksamen er en skriftlig opgave med mundligt fremlæggelse. Overskriften på opgaven er: Beskrivelse af et kognitivt forløb.
- Femte eksamen er to skriftlige opgaver og klinisk prøve, som handler om bevægelsesprogrammer.
- Sjette eksamen – som er den afsluttende – består af en skriftlig opgave og en mundtlig fremlæggelse. Overskriften på opgaven er: ”Min personlige og faglige proces under uddannelsen, sat ind i en teoretisk ramme”.
Dansk psykoterapeutisk forening – https://psykoterapeutforeningen.dk/
Carl Rogers Forum – https://www.carlrogers.dk/
Aaron Beck – https://www.beckinstitute.org/aaron-beck/
IFUAM støtter – https://www.pce2022.com/
Dét fortæller vores kursister
Referater
Referat fra studierådsmøde 26. november 2023
Referat fra studierådsmøde 18. marts 2023
Referat fra studierådsmøde 11. september 2022
Referat fra studieråds- og institutmøde 13.06.2021
Referat fra studieråds og institutmøde 28.11.2020
Referat fra studieråds og institutmøde 14.06.2020 og bilag 1
Referat fra studieråd – institutmøde 23.11.2019
Referat fra studieråds og institutmøde 10.11.2018
Referat af studie/institutmøde den 18. juni 2018
Referat fra studie/institutmøde den 11. november 2017
Uddannelse & Kurser
Få indgående viden og indblik i de psykoanalytiske processer og udvid din kompetence ramme.